Opracowały: Magdalena Okrzasa, Katarzyna Zacharek, Elżbieta Fidelus
Warsztaty dla Rodziców – “Terapia ręki”
Trudności grafomotoryczne mogą wynikać z:
- Złego przystosowania posturalnego
- Nieadekwatnego napięcia mięśniowego
- Osłabionych mechanizmów równoważnych
W rozwoju umiejętności grafomotorycznych, ogromną rolę odgrywa system przedsionkowy, który odpowiada za koordynację, płynność i zgrabność ruchów.
Cele zajęć:
- Stymulacja dużych ruchów, poprawa stabilizacji centralnej
- usprawnianie koordynacji obustronnej ciała z przekraczaniem linii środka
- Stymulacja proprioceptywno-dotykowa
- poprawa pracy mięśni antygrawitacyjnych
- poprawa reakcji równoważnych
- poprawa napięcia mięśniowego – w pierwszej kolejności pas barkowy, ramiona
- rozwijanie zdolności do izolowania ruchów barków, łokci, nadgarstków
- poprawa płynności ruchów gałek ocznych
- odwrażliwianie dłoni, kompresje stawów w obrębie barków, łokci, stawów, palców
Przebieg zajęć:
Etap I
Ćwiczenia usprawniające kontrolę ruchów tułowia, stabilizację centralną, pracę mięśni antygrawitacyjnych, zdolność do przekraczania linii środka ciała, koordynację dużych ruchów ciała.
Zadania:
- dziecko ma za zadanie przeturlać się z jednego końca dywanu na drugi fiksując wzrok na elemencie do przeniesienia na drugą stronę (kolorowe kulki – pożywienie dla zwierzątek ustawionych po drugiej stronie dywanu)

- dziecko siedzi na piłce tyłem do ściany z lustrem, ma za zadanie nie odrywając nóg od podłoża przybijać piątki do lustra raz z jednej raz z drugiej strony

- podawanie piłki z obrotami tułowia, dziecko i rodzic stoją tyłem do siebie

- dziecko wykonuje kołyskę w pozycji na plecach, a następnie leżąc na brzuchu unosi obie ręce i jednocześnie oburącz odbija balon


- dziecko ma za zadanie odpinać spinacze i przypinać je na swoją bluzkę z jednej strony na drugą (przekraczanie linii środka ciała)

Etap II
Stymulacja proprioceptywno-dotykowa z włączeniem zadań utrwalających schemat ciała.
Ćwiczenia:
- dziecko leży na materacu na brzuchu, terapeuta wykonuje masaż dociskowy piankowym wałkiem nazywając masowane części ciała

- dziecko ma do wyboru różne faktury, ma za zadanie wybrać trzy z nich i masować wymieniane w określonej kolejności przez terapeutę części ciała

Etap III
Poprawa pracy obręczy barkowej, zdolność do izolacji ruchu.
- dziecko wykonuje “taczkę” na niedużej piłce przechodząc na rękach do przodu i tyłu, ma za zadanie przenosić elementy i łączyć je (ludziki do kółek-podstawek na pierwszym zdjęciu, na drugim zdjęciu różnego rodzaju faktury)


- dziecko trzyma w rękach obręcze ze wstążkami, ma za zadanie naśladować ruchy dorosłego: krążenia w różnych miejscach ruchu jak bark, łokieć, nadgarstek, stawy palców (chodzi o izolowanie ruchów)


- nawijanie sznurka obciążeniem na wałek – praca nadgarstków


- dziecko ma za zadanie stuknąć swoją piłeczką w piłeczkę dorosłego, która szybko zmienia położenie (koordynacja ruchów ręki)

- dziecko ma za zadanie łapać bańki w plastikowy kubeczek z włączoną rotacją ciała na desce obrotowej (4-5 obrotów w lewo, łapanie baniek, 4-5 obrotów w prawo, bańki x2)

- dziecko wodzi latarką po linii narysowanej na dużym arkuszu papieru przymocowanym do ściany

Etap IV
Ćwiczenia grafomotoryczne w prowadzeniu linii pętelkowej.
Zadania:
- zadania z terapii ręki wzmacniające pracę dłoni: toczenie piłeczek fakturowych, rozciąganie taśmy rehabilitacyjnej, praca z masą rehabilitacyjną



- dziecko pokonuje labirynt pętelkowy magnesem trzymanym pod spodem kartki

- dziecko prowadzi linię w tym samym labiryncie palcem, a następnie stempluje ją, potem prowadzi grubym flamastrem


- dziecko formuje wałek z masy terapeutycznej i układa z niej pętle

- dziecko układa samo sznurek w pętle naszkicowane na kartce i nakleja go


- dziecko wykonuje ćwiczenie grafomotoryczne: karta wzorem pętelkowym – kwiatek
