Diagnoza różnicowa

Trzydniowe szkolenie dla terapeutów pracujących z dziećmi ze spektrum autyzmu.

Część I. Specyfika rozwoju psychoruchowego małego dziecka w aspekcie
komunikacyjnym.
Cele:

  • zapoznanie z przebiegiem rozwoju psychoruchowego dziecka w wieku 0-3 lata
  • omówienie kluczowych umiejętności w rozwoju ruchowym, komunikacyjnym, społeczno–emocjonalnym dziecka
  • rozwijanie umiejętności obserwacji oraz analizy objawów wskazujących na zaburzenia w rozwoju dziecka pod kątem całościowych zaburzeń rozwoju, w tym spektrum autyzmu
  • omówienie technik diagnostycznych do badania poziomu rozwoju
    psychoruchowego dziecka

Część II. Podstawowe założenia w pracy metodą SI z dziećmi ze spectrum autyzmu

Cele:

  • zwrócenie uwagi i pogłębienie wiedzy na temat złożoności czynników wpływających na funkcjonowanie dziecka ze spektrum autyzmu
  • omówienie specyfiki zakłóceń przetwarzania sensorycznego w tej grupie pacjentów
  • problemy diagnostyczne – rola obserwacji klinicznej, dostosowania procedur testowych i właściwej interpretacji reakcji dziecka z autyzmem
  • zaznaczenie roli diety sensorycznej jako podstawowego działania terapeutycznego

Część III. Diagnoza różnicowa zaburzeń ze spektrum autyzmu oraz współwystępujące zaburzenia neurorozwojowe

Cele:

  • Aktualne badania wskazują, że 83 procent dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (ASD- Autism Spectrum Disorder) ujawnia co najmniej jedno inne zaburzenie: somatyczne, genetyczne, neurologiczne, neurorozwojowe lub psychiczne.
  • Obowiązująca obecnie klasyfikacja zaburzeń psychicznych- DSM 5, wskazuje, że należy określić czy u dziecka z ASD współistnieją również inne zaburzenia. Ma to istotne znaczenie nie tylko podczas procesu diagnostycznego, lecz implikuje również dalsze postępowanie terapeutyczne.
  • Współistniejące zaburzenia mogą w znacznym stopniu ograniczać skuteczność terapii dzieci z autyzmem, utrudniać nabywanie przez nie wiedzy, zaburzać ich codzienne funkcjonowanie, doprowadzając do jeszcze większej stygmatyzacji, izolacji, co z kolei może mieć negatywny wpływ na ich stan psychiczny oraz dalsze rokowanie.
  • Ważna jest też również świadomość, że pewne zaburzenia mogą “maskować” współistniejące z nimi objawy ASD, utrudniając ich diagnozę.
  • Podczas szkolenia zostaną omówione zaburzenia, z którymi należy różnicować zaburzenia ze spektrum autyzmu w trakcie procesu diagnostycznego oraz zaburzenia neurorozwojowe, zachowania oraz psychiczne, które mogą również współwystępować z ASD.

Prowadzący:
Część I: Urszula Gałka
Część II: Magdalena Okrzasa
Część III: lekarz psychiatra dzieci i młodzieży Ewa Urbanowicz

Maksymalna ilość uczestników: 30 osób

Szkolenie obejmuje 24h wykładowych

Termin szkolenia: 23-24.11.2024(sobota i niedziela) i 1.12.24 (niedziela)

Godziny szkolenia: I dzień 9.00-17.45 II dzień 9:00-14:00 III dzień 9.00-15:45

Miejsce szkolenia: szkolenie online na platformie livewebinar.com

Organizator: Fundacja OKNO

Cena za jedna osobę: 990 zł

Program

Część I:

  1. Rozwój psychoruchowy dziecka w wieku 0-3 lata
  • rozwój ruchowy
  • rozwój kompetencji komunikacyjnych, rozwój mowy
  • rozwój społeczno–emocjonalny
  • rozwój zabawy
  1. Analiza nietypowych objawów w rozwoju dziecka w oparciu o materiały wideo.
  2. Specyfika postępowania diagnostycznego dziecka z zaburzeniami rozwoju.
  3. Opracowanie raportu z obserwacji dziecka z podejrzeniem zaburzeń
    rozwojowych.
  4. Wyznaczenie kierunków wspomagania terapeutycznego dziecka z zaburzeniami rozwojowymi.
  5. Wybrane Skale diagnostyczne do oceny poziomu rozwoju psychoruchowego dziecka.

Część II:

1.Specyfika czynników wpływających na funkcjonowanie i stan pobudzenia dziecka ze spectrum autyzmu:

  • czynniki neuroanatomiczne
  • czynniki metaboliczne i alergiczne
  • czynniki psychologiczne

2.Podstawowe obszary zakłóceń przetwarzania sensorycznego:

  • niedojrzałe procesy modulacji jako osiowy problem sensoryczny.
  • trudności w różnicowaniu wrażeń czuciowych i ruchowych.
  • problemy posturalne.
  • specyfika trudności w obrębie praksji

3.Problematyka narzędzi diagnostycznych i trafności diagnozy SI dziecka ze spektrum.

4.Myślenie i analiza kliniczna jako podstawowa droga diagnostyczna problemów sensorycznych w tej grupie dzieci.

5.Podstawowe zasady budowania programów diety sensorycznej i sposobów monitorowania jej w środowisku domowym.

Część III

  1. Praktyka medyczna dotycząca osób ujawniających objawy ze spektrum autyzmu (ASD) oparta na wiarygodnych i aktualnych publikacjach – EBM – Evidence Based Medicine
  2. Diagnostyka różnicowa, zaburzenia “maskujące” zaburzenia ze spektrum autyzmu,
  3. Wybrane zaburzenia psychiczne, zachowania oraz neurorozwojowe współistniejące z ASD z uwzględnieniem postępowania farmakoterapeutycznego:Tiki, Zespół Gilles de la Tourette’a
  4. Zespół nadpobudliwości psychoruchowej (ADHD)
  5. Zaburzenia obsesyjno – kompulsyjne
  6. Zaburzenia lękowe
  7. Zaburzenia nastroju
  8. Zaburzenia psychotyczne
  9. Zaburzenia snu
  10. Specyficzne zaburzenia rozwoju umiejętności szkolnych (dysleksja, dysgrafia, dysortografia, dyskalkulia, mieszane zaburzenia)
  11. Zachowania agresywne i autoagresywne

Cena zawiera:

  • materiały szkoleniowe;
  • certyfikaty dla uczestników szkolenia;

Zapisy: https://fundacjaokno.pl/formularz-diagnoza-roznicowa/