Trzydniowe szkolenie dla terapeutów pracujących z dziećmi ze spektrum autyzmu.
Część I. Specyfika rozwoju psychoruchowego małego dziecka w aspekcie
komunikacyjnym.
Cele:
- zapoznanie z przebiegiem rozwoju psychoruchowego dziecka w wieku 0-3 lata
- omówienie kluczowych umiejętności w rozwoju ruchowym, komunikacyjnym, społeczno–emocjonalnym dziecka
- rozwijanie umiejętności obserwacji oraz analizy objawów wskazujących na zaburzenia w rozwoju dziecka pod kątem całościowych zaburzeń rozwoju, w tym spektrum autyzmu
- omówienie technik diagnostycznych do badania poziomu rozwoju
psychoruchowego dziecka
Część II. Podstawowe założenia w pracy metodą SI z dziećmi ze spectrum autyzmu
Cele:
- zwrócenie uwagi i pogłębienie wiedzy na temat złożoności czynników wpływających na funkcjonowanie dziecka ze spektrum autyzmu
- omówienie specyfiki zakłóceń przetwarzania sensorycznego w tej grupie pacjentów
- problemy diagnostyczne – rola obserwacji klinicznej, dostosowania procedur testowych i właściwej interpretacji reakcji dziecka z autyzmem
- zaznaczenie roli diety sensorycznej jako podstawowego działania terapeutycznego
Część III. Diagnoza różnicowa zaburzeń ze spektrum autyzmu oraz współwystępujące zaburzenia neurorozwojowe
Cele:
- Aktualne badania wskazują, że 83 procent dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (ASD- Autism Spectrum Disorder) ujawnia co najmniej jedno inne zaburzenie: somatyczne, genetyczne, neurologiczne, neurorozwojowe lub psychiczne.
- Obowiązująca obecnie klasyfikacja zaburzeń psychicznych- DSM 5, wskazuje, że należy określić czy u dziecka z ASD współistnieją również inne zaburzenia. Ma to istotne znaczenie nie tylko podczas procesu diagnostycznego, lecz implikuje również dalsze postępowanie terapeutyczne.
- Współistniejące zaburzenia mogą w znacznym stopniu ograniczać skuteczność terapii dzieci z autyzmem, utrudniać nabywanie przez nie wiedzy, zaburzać ich codzienne funkcjonowanie, doprowadzając do jeszcze większej stygmatyzacji, izolacji, co z kolei może mieć negatywny wpływ na ich stan psychiczny oraz dalsze rokowanie.
- Ważna jest też również świadomość, że pewne zaburzenia mogą “maskować” współistniejące z nimi objawy ASD, utrudniając ich diagnozę.
- Podczas szkolenia zostaną omówione zaburzenia, z którymi należy różnicować zaburzenia ze spektrum autyzmu w trakcie procesu diagnostycznego oraz zaburzenia neurorozwojowe, zachowania oraz psychiczne, które mogą również współwystępować z ASD.
Prowadzący:
Część I: Urszula Gałka
Część II: Magdalena Okrzasa
Część III: lekarz psychiatra dzieci i młodzieży Ewa Urbanowicz
Maksymalna ilość uczestników: 30 osób
Szkolenie obejmuje 24h wykładowych
Termin szkolenia: 23-24.11.2024(sobota i niedziela) i 1.12.24 (niedziela)
Godziny szkolenia: I dzień 9.00-17.45 II dzień 9:00-14:00 III dzień 9.00-15:45
Miejsce szkolenia: szkolenie online na platformie livewebinar.com
Organizator: Fundacja OKNO
Cena za jedna osobę: 990 zł
Program
Część I:
- Rozwój psychoruchowy dziecka w wieku 0-3 lata
- rozwój ruchowy
- rozwój kompetencji komunikacyjnych, rozwój mowy
- rozwój społeczno–emocjonalny
- rozwój zabawy
- Analiza nietypowych objawów w rozwoju dziecka w oparciu o materiały wideo.
- Specyfika postępowania diagnostycznego dziecka z zaburzeniami rozwoju.
- Opracowanie raportu z obserwacji dziecka z podejrzeniem zaburzeń
rozwojowych. - Wyznaczenie kierunków wspomagania terapeutycznego dziecka z zaburzeniami rozwojowymi.
- Wybrane Skale diagnostyczne do oceny poziomu rozwoju psychoruchowego dziecka.
Część II:
1.Specyfika czynników wpływających na funkcjonowanie i stan pobudzenia dziecka ze spectrum autyzmu:
- czynniki neuroanatomiczne
- czynniki metaboliczne i alergiczne
- czynniki psychologiczne
2.Podstawowe obszary zakłóceń przetwarzania sensorycznego:
- niedojrzałe procesy modulacji jako osiowy problem sensoryczny.
- trudności w różnicowaniu wrażeń czuciowych i ruchowych.
- problemy posturalne.
- specyfika trudności w obrębie praksji
3.Problematyka narzędzi diagnostycznych i trafności diagnozy SI dziecka ze spektrum.
4.Myślenie i analiza kliniczna jako podstawowa droga diagnostyczna problemów sensorycznych w tej grupie dzieci.
5.Podstawowe zasady budowania programów diety sensorycznej i sposobów monitorowania jej w środowisku domowym.
Część III
- Praktyka medyczna dotycząca osób ujawniających objawy ze spektrum autyzmu (ASD) oparta na wiarygodnych i aktualnych publikacjach – EBM – Evidence Based Medicine
- Diagnostyka różnicowa, zaburzenia “maskujące” zaburzenia ze spektrum autyzmu,
- Wybrane zaburzenia psychiczne, zachowania oraz neurorozwojowe współistniejące z ASD z uwzględnieniem postępowania farmakoterapeutycznego:Tiki, Zespół Gilles de la Tourette’a
- Zespół nadpobudliwości psychoruchowej (ADHD)
- Zaburzenia obsesyjno – kompulsyjne
- Zaburzenia lękowe
- Zaburzenia nastroju
- Zaburzenia psychotyczne
- Zaburzenia snu
- Specyficzne zaburzenia rozwoju umiejętności szkolnych (dysleksja, dysgrafia, dysortografia, dyskalkulia, mieszane zaburzenia)
- Zachowania agresywne i autoagresywne
Cena zawiera:
- materiały szkoleniowe;
- certyfikaty dla uczestników szkolenia;
Zapisy: https://fundacjaokno.pl/formularz-diagnoza-roznicowa/