Terapia Ręki

Print Friendly, PDF & Email

Opracowały: Magdalena Okrzasa, Katarzyna Zacharek, Elżbieta Fidelus

Warsztaty dla Rodziców – „Terapia ręki”

Trudności grafomotoryczne mogą wynikać z:

  • Złego przystosowania posturalnego
  • Nieadekwatnego napięcia mięśniowego
  • Osłabionych mechanizmów równoważnych

W rozwoju umiejętności grafomotorycznych, ogromną rolę odgrywa system przedsionkowy, który odpowiada za koordynację, płynność i zgrabność ruchów.

Cele zajęć:

  • Stymulacja dużych ruchów, poprawa stabilizacji centralnej
  • usprawnianie koordynacji obustronnej ciała z przekraczaniem linii środka
  • Stymulacja proprioceptywno-dotykowa
  • integracja odruchów
  • poprawa reakcji równoważnych
  • poprawa napięcia mięśniowego – w pierwszej kolejności pas barkowy, ramiona
  • rozwijanie zdolności do izolowania ruchów barków, łokci, nadgarstków
  • poprawa płynności ruchów gałek ocznych
  • odwrażliwianie dłoni, kompresje stawów w obrębie barków, łokci, stawów, palców

Przebieg zajęć:

Etap I

Ćwiczenia usprawniające kontrolę ruchów tułowia, stabilizację centralną, integrację TOB (Tonicznego Odruchu Błędnikowego), przekraczanie linię środka ciała, koordynację dużych ruchów ciała.

Zadania:

  • dziecko ma za zadanie przeturlać się z jednego końca dywanu na drugi fiksując wzrok na elemencie do przeniesienia na drugą stronę (kolorowe kulki – pożywienie dla zwierzątek ustawionych po drugiej stronie dywanu)
  • dziecko siedzi na piłce tyłem do ściany z lustrem, ma za zadanie nie odrywając nóg od podłoża przybijać piątki do lustra raz z jednej raz z drugiej strony
  • podawanie piłki z obrotami tułowia, dziecko i rodzic stoją tyłem do siebie
  • dziecko wykonuje kołyskę w pozycji na plecach, a następnie leżąc na brzuchu unosi obie ręce i jednocześnie oburącz odbija balon
  • dziecko ma za zadanie odpinać spinacze i przypinać je na swoją bluzkę z jednej strony na drugą (przekraczanie linii środka ciała)

Etap II

Stymulacja proprioceptywno-dotykowa z włączeniem zadań utrwalających schemat ciała.

Ćwiczenia:

  • dziecko leży na materacu na brzuchu, terapeuta wykonuje masaż dociskowy piankowym wałkiem nazywając masowane części ciała
  • dziecko ma do wyboru różne faktury, ma za zadanie wybrać trzy z nich i masować wymieniane w określonej kolejności przez terapeutę części ciała

Etap III

Poprawa pracy obręczy barkowej, zdolność do izolacji ruchu.

  • dziecko wykonuje „taczkę” na niedużej piłce przechodząc na rękach do przodu i tyłu, ma za zadanie przenosić elementy i łączyć je (ludziki do kółek-podstawek na pierwszym zdjęciu, na drugim zdjęciu różnego rodzaju faktury)
  • dziecko trzyma w rękach obręcze ze wstążkami, ma za zadanie naśladować ruchy dorosłego: krążenia w różnych miejscach ruchu jak bark, łokieć, nadgarstek, stawy palców (chodzi o izolowanie ruchów)
  • nawijanie sznurka obciążeniem na wałek – praca nadgarstków
  • dziecko ma za zadanie stuknąć swoją piłeczką w piłeczkę dorosłego, która szybko zmienia położenie (koordynacja ruchów ręki)
  • dziecko ma za zadanie łapać bańki w plastikowy kubeczek z włączoną rotacją ciała na desce obrotowej (4-5 obrotów w lewo, łapanie baniek, 4-5 obrotów w prawo, bańki x2)
  • dziecko wodzi latarką po linii narysowanej na dużym arkuszu papieru przymocowanym do ściany

Etap IV

Ćwiczenia grafomotoryczne w prowadzeniu linii pętelkowej.

Zadania:

  • zadania z terapii ręki wzmacniające pracę dłoni: toczenie piłeczek fakturowych, rozciąganie taśmy rehabilitacyjnej, praca z masą rehabilitacyjną
  • dziecko pokonuje labirynt pętelkowy magnesem trzymanym pod spodem kartki
  • dziecko prowadzi linię w tym samym labiryncie palcem, a następnie stempluje ją, potem prowadzi grubym flamastrem
  • dziecko formuje wałek z masy terapeutycznej i układa z niej pętle
  • dziecko układa samo sznurek w pętle naszkicowane na kartce i nakleja go
  • dziecko wykonuje ćwiczenie grafomotoryczne: karta wzorem pętelkowym – kwiatek